5 åtgärder för att öka testosteron

 

  1. 8-9 timmars sömn om natten

Studier har visat att människor som får mindre än sju timmars sömn per natt (i genomsnitt) är mycket mer benägna att drabbas av lägre testosteronnivåer än de som får mer än sju timmars sömn per natt. Inte bara det, men studier har också funnit att de med regelbundna sömnmönster dvs somnar och stiger upp vid ungefär samma tid varje dag, är mer benägna att ha höga testosteronnivåer än de med oregelbundna sömnmönster. De som får mindre än sju timmars sömn per natt kan uppleva en minskning av produktionen av testosteron med så mycket som 30%, så sträva efter mellan 8 och 9 timmar per natt, genom att gå till sängs vid ungefär samma tid varje dag.

 

  1. Naturliga kosttillskott med testosteron

Ett annat mycket effektivt sätt att öka testnivåer är att använda en naturlig växtbaserade testosteronökande tillskott som kan köpas från någon bra hälsokostaffär. Tribulus terrestris är det mest populära och självklara valet och är en av de mest populära tillskott i världen. Tribulus terrestris är en naturlig ört som växer i naturen som har visat sig öka testosteronnivåer hos män i alla åldrar, från alla samhällsskikt. Gör din forskning innan de köper och bara köpa från pålitliga och välrenommerade leverantörer och tillverkare.

 

  1. Ät en hälsosam kost

Vi lever i en värld där bearbetad bekvämlig skräpmat är bokstavligen överallt och det är ingen tillfällighet att världen fetma nivåer är på en all-time high. Äta ohälsosam, bearbetad skräpmat bidrar till viktökning och fetma och studier har visat att fetma kan leda till drastiska minskningar av testosteronnivåer i kroppen. Överskott socker och syntetiskt socker har också visat sig minska testosteronnivåer så vara försiktig med livsmedel rika på socker.

  1. Träna regelbundet

Regelbunden fysisk aktivitet bör bli en del av din vecka rutin eftersom det finns alltför många hälsofördelar som är förknippade med att räkna upp dem alla. Men om du är ute efter att öka din naturliga testosteron nivåer, försöka göra mer vikt och styrketräning när du tränar. Studier har visat att lyfta vikter i genomsnitt tre gånger per vecka, kan öka dina testosteronnivåer med så mycket som 20% i så lite som bara 12 veckor.